Monday, August 9, 2010

Teguran Ikhlas Untuk Saudaraku Hasan Halim


Saya cuba mencermati setiap kata-kata yang dituliskan oleh saudara saya yang saya amat kenali, iaitu Hasan Halim (kalau tidak tersalah orangnya)

Buat saudaraku Hasan yang dikasihi, 
inginku sampaikan pada dirimu bahawa Allah telah membeli hati-hati kita, jiwa kita, diri kita, dengan bayaran tertinggi yang tidak ada tandingannya yakni syurga-Nya jika kita benar-benar beriman, Moga Allah menempatkan kita semua di syurga Al-Firdaus Al-A'la! Hati kita telah lama bersatu atas dakwah, telah lama diikat dengan janji setia kepada-Nya untuk bermatian dalam jalan-Nya. Moga Allah mengampuni kita.

...................................
Hasan Halim, di Ogos 5, 2010 pada 9:29 am 

"…Sape IM, sape bukan IM kesah ape… IM dapat pahala, bukan IM tak dapat pahala…gitu???
(..belum soal betul ke tidak claim diri tu) Sape yang beramal, membina individu, masyarakat,i tu persoalannye… kadang2 ade yang habis mase nak kate diri IM, tapi ntah ke mane amal, ade kate beramal, tp ntah mcmane manhaj…

Senang cerite… :
“dan beramallah, ALLAH akan melihat amal kamu dan rasulnya dan orang2 mukmin…”
Wallahu a’lam.


Komentar dari saya buat sahabat yang dikasihi : 

sudah benar pernyataan saudara Hasan tentang siapa yang bisa menjamin kita ini di syurga atau tidak hanya kerana IM. IM tidak sesekali bisa menjamin kita ke syurga!

janganlah seorang daie itu disibukkan dirinya dengan terma-terma ikhwanic seperti "Ikhwanul Muslimin" atau tidak, janganlah kita sering disibukkan dengan siapa lebih ikhwanic, siapa lebih memahami manhaj taghyir, siapa yang lebih amalnya berbanding lain kerana pastinya hal-hal seperti ini menjatuhkan kita ke kancah ujub. Pasti dan sangat pasti, ianya membawa kita kepada Ujub (merasa takjub dengan diri).

Buat Hasan, janganlah kita ceburkan diri kita dengan membanding-bandingkan amal siapa dan siapa yang telah beramal. Kerana ini sama sekali tidak pernah ditunjukkan oleh para sahabat  Rasululullah SAW. Para sahabat baginda memang sering berlumba-lumba dalam beramal, namun, bukanlah kita mahu melihat kepada siapa yang beramal dan siapa yang tidak beramal apatah lagi menjerumuskan kita ke dalam perbandingan amal siapa yang lebih tepat, amal siapa yang lebih asolah, manhaj siapa yang lebih jelas, siapa yang lebih menonjol amalnya dan sebagainya sehingga mencederakan hati orang lain. Sikap ini sering memerangkapkan kita kepada Ujub.

Bisyr Al-Hafi berkata: “Yaitu menganggap hanya amalanmu saja yang banyak dan memandang remeh amalan orang lain.”

Sufyan Ats-Tsauri rh berkata: “...iaitu perasaan takjub terhadap diri sendiri hingga seolah-olah dirinyalah yang paling utama daripada yang lain. Padahal boleh jadi ia tidak dapat beramal sebagus amal saudaranya itu dan boleh jadi saudaranya itu lebih wara’ dari perkara haram dan lebih suci jiwanya berbanding dirinya!”

Al-Fudhail bin Iyadh rh berkata: “...Iblis jika ia dapat melumpuhkan bani Adam dengan salah satu dari tiga perkara ini: ujub terhadap diri sendiri, menganggap amalnya sudah banyak dan lupa terhadap dosa-dosanya. Dia berkata: “Saya tidak akan mencari cara lain.

Rasulullah SAW berkata : "...Sesungguhnya seluruh orang yang sombong akan dikumpulkan pada hari Kiamat bagaikan semut yang diinjak-injak manusia.” Ada seseorang yang bertanya: “Wahai Rasulullah, bukankah seseorang itu ingin agar baju yang dikenakannya bagus, sandal yang dipakainya juga bagus?” Rasulullah menjawab: “Sesungguhnya Allah itu Maha Indah, dan menyukai keindahan, hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.” 
 (HR. Muslim)

Ketika seorang lelaki berjalan dengan mengenakan pakaian yang gah, rambut tersisir rapi sehingga ia takjub pada dirinya sendiri, seketika Allah membenamkannya hingga ia terpuruk ke dasar bumi sampai hari Kiamat.” 
 (HR. Al-Bukhari)

semoga peringatan ini berguna buat kita semua yang sering memperkatakan tentang amal kita, sering membandingkan amal kita dengan orang lain dan yang sering merasakan diri lebih berbanding orang lain. Maka berhati-hatilah kita semua. Moga Allah mengampuni kita semua, dosa-dosa kita dan moga Allah menjadikan kita golongan yang bertakwa!

No comments:

Post a Comment